منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / چه موقع باید برای کهیر به پزشک مراجعه کرد؟

چه موقع باید برای کهیر به پزشک مراجعه کرد؟

کهیر (hives) یا اورتیکاریا (urticaria) ضایعات قرمز رنگ و خارش داری هستند که در نتیجه نوعی حساسیت پوستی که به دلایل مختلفی از جمله حساسیت به برخی مواد ، بروز پیدا می‌کنند. اگر این ضایعات بیش از ۶ هفته ماندگار باشند و یا اینکه مرتب در طول ماه‌ها و سال‌ها دوباره عود کنند و تکرار شوند؛ به آن کهیر مزمن گفته می‌شود. کهیر یک عارضه شایع پوستی است اما مسری و واگیر دار نیست. کهیر معمولا بین چند ساعت تا چند روز ادامه می یابد؛ اما ممکن است حتی ماهها هم طول بکشد. کهیرها ممکن است از یک نقطه پوست ناپدید شده و در جایی دیگر ظاهر شوند.

به طور کلی ۲۰ درصد از کودکان و بزرگسالان در جهان در طول دوره زندگی خود حداقل یکبار بیماری کهیر را تجربه می کنند. شیوع کهیر در هر دوجنس مذکر و مؤنث تقریبا یکسان است . بروز کهیر تحت تاثیر مواد محرک مختلف و یا عوامل و بیماری های زمینه ای دیگر می باشد . این عارضه با خارش پوست ناحیه محدودی از بدن شروع شده و با تورم و قرمزی آن ادامه خواهد یافت . خارش ممکن است خفیف و یا شدید باشد . مالش و خراشیده شدن پوست ، استفاده از نوشیدنی های الکلی ، ورزش و یا استرس های عصبی و عاطفی می توانند باعث تشدید خارش، تورم و قرمزی در کهیر شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت ابتلا به کهیر

عوامل متعددی در مبتلا شدن به کهیر دخالت دارند که موارد زیر از آن جمله می‌باشند:

غذاها

بسیاری از خوراکی ها می توانند باعث بروز واکنش و حساسیت در فرد مصرف کننده شوند. این مواد غذایی شامل صدف، ماهی، بادام زمینی، آجیل درختی، سویا، گندم، تخم مرغ و شیر می شوند.

داروها

مصرف بعضی از داروها نیز می تواند باعث بروز کهیر یا آنژیوادم در فرد مصرف کننده شود. این داروها شامل پنی سیلین، آسپرین، ایبوپروفن (Advil ،Motrin IB، دیگران)، ناپروکسن سدیم (Aleve) و داروهای فشار خون می شود.

درمان بیماری ها و مشکلات پوستی مانند کهیر، با روشهای جراحی و غیر جراحی، توسط دکتر جمال الدین حسن زاده در سنندج انجام می‌شود. لطفا جهت هماهنگی با شماره تلفن : 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

آلرژن های موجود در هوا

گرده و سایر آلرژن های موجود در هوا که می توانند از طریق تنفس وارد بدن فرد شوند، می توانند باعث بروز کهیر شوند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسن زاده

عوامل محیطی

عوامل محیطی زمینه ساز کهیر شامل نور خورشید، لرزش ناشی از استفاده از ماشین چمن زنی، دوش آب گرم یا حمام، وارد شدن فشار روی پوست مانند پوشیدن لباس تنگ یا خراشیده شدن پوست، استرس عاطفی، نیش حشرات و ورزش می شود.

برخی از بیماری ها و روشهای درمان آنها

کهیر و آنژیوادم گاهی اوقات در پاسخ به انتقال خون و عفونت توسط باکتری یا ویروس های ناشی از بیماری های مثل هپاتیت و اچ آی وی ایجاد می شود. گاهی اوقات، به خصوص در کهیرهای مزمن نمی‌توان دریافت که چه عاملی باعث بروز کهیر شده است.

علائم کهیر

کهیر چیست | علت، علائم و درمان انواع کهیر | بهترین کلینیک پوست سنندج

درمان کهیر چیست؟

اگر فکر می کنید که در اثر تماس با حیوان خانگی یا آلرژی گرده گیاهان دچار کهیر شده اید ، بهتر است حمام کنید تا آلرژن های احتمالی روی پوست شسته شوند. کمپرس سرد و حمام سرد گاهی اوقات موجب تسکین کهیر می شود. همچنین با یک گلوله پنبه ای روی کهیر لوسیون کالامین بمالید. از پوشاندن لباس هایی که موضع مبتلا به کهیر را تحریک می کند اجتناب کنید. اگر کهیر شما را ناراحت می کند، از پزشک بخواهید برایتان داروی مناسب تجویز کند تا خارش و تورم کهیر کاهش یابد.

چه موقع باید برای کهیر به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که فرد مبتلا به کهیر دچار علائم تنفسی مثل خس خس سینه یا تنگی نفس شد، صورت یا زبان متورم شد ، اگر فرد بی هوش شد ؛ بلافاصله با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. همراه با کهیر این علائم نشانه شوک آنافیلاکسی می تواند باشد، واکنش آلرژیکی که فوق العاده خطرناک و کشنده است.

اگر ساکن سنندج هستید؛ و مایلید از خدمات قابل ارائه در کلینیک تخصصی پوست، مو و لیزر دکتر حسن زاده استفاده نمایید؛ برای دریافت نوبت دکتر جمال الدین حسن زاده کلیک کنید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

وحیدی [ 1402-08-04 ]
سلام من ۱۰ماهه کهیر دارم و ب گرمیجات و ادویه جات و قرص های مسکن آلرژی دارم هردارویی مصرف کردم هیچ تاثیری نداره نمیدونم دیگه چیکار کنم توروخدا راهنماییم کنید آزمایشات زیادی هم دادم و گفتن مشکلی ندارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465