منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087

درباره لنتیگو بیشتر بدانید

ضایعات رنگدانه‌ای و خال‌های سطحی پوست مشکلات زیادی را از نظر زیبایی ایجاد می‌کنند و گاهی برای درمان آنها نیز با مشکلات فراوانی روبه رو خواهید شد. لنتیگو یا همان کک مک های قهوه ای رنگی که عمدتا با افزایش سن روی پوست دیده میشوند؛ نیز از جمله همان ضایعات رنگدانه ای میباشند که در این مطلب به مطالبی پیرامون آنها پرداخته میشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

لنتیگو چیست؟

لنتیگو یا همان کک و مک های قهوه ای رنگ ، نوعی عارضه پوستی است که با پدید آمدن لکه هایی به اندازه یک سانتی متر یا بیشتر روی صورت و پشت دستها در سنین 30-40 سالگی شروع می‌شود و با افزایش سن، گسترده تر، پررنگ تر و با تعداد زیادتر بروز مینماید. این لکه ها در اثر تماس با نور خورشید و افزایش سن ایجاد میشوند. این لک ها ممکن است به آهستگی و طی چندین سال ایجاد شوند و یا یکباره پدید بیایند. این لک ها معمولا به عنوان علامتی از آفتاب سوختگی شدید فرد در گذشته بوده و شخص مبتلا ممکن است نسبت به افراد دیگر، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست باشد.

درمان لنتیگو در سنندج با روشهایی مانند فریز کردن (کرایوتراپی)، لیزر و تجویز کرم های سفید کننده توسط دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست و مو قابل انجام است. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت قبلی با شماره تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

انواع لنتیگو

لنتیگوی خورشیدی که به لنتیگوی سنی نیز معروف است، در نواحی از پوست بدن که در معرض تابش نور خورشید هستند بوجود می آید. بیشتر روی دستها دیده می شود و اندازه این لک ها از ۵ میلیمتر الی ۲ سانتیمتر میباشد. لکه های لنتیگوی خورشیدی به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از:

که در سنین پایین تر آغاز میگردد و حتی در کشور استرالیا به سبب آسیب لایه اوزون، بروز این عارضه از ۱۲ سالگی نیز قابل مشاهده میباشد.

که در سنین بالاتر و در میانسالی به وجود می آید و علاوه بر پرتوهای مضر نور خورشید عوامل دیگری مانند کهولت سن و در بعضی موارد استفاده از برخی دارو نیز در بروز این عارضه دخیل میباشد.

لنتیگو چیست و روشهای درمانی آن کدام است؟

علل ابتلا به لنتیگو

مهم ترین عامل ایجاد کننده لنتیگو، نور خورشید است، اما ممکن است در اثر عوامل ژنتیکی و یا بیماری های سیستمیک نیز ظاهر شود. علل ابتلا به لنتیگو عبارتند از:

با اینکه لنتیگو معمولا در سنین بالا ایجاد میشود ولی امکان ابتلا به این عارضه پوستی در هر سن و با هر جنسیتی وجود دارد. تشخیص لنتیگو بر عهده متخصص پوست و مو می باشد. پزشک ابتدا به بررسی لک های پوستی و یا بیوپسی می پردازد تا از عدم ابتلا به سرطان پوست مطمئن شود. در این تست، ابتدا ناحیه مورد نظر بی حس می شود، سپس تکه بسیار کوچکی از لک برداشته می شود. نمونه برای بررسی سرطان و یا سایر شرایط به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

درمان لنتیگو

در درمان لنتیگو معمولا دارو درمانی اثر زیادی نداشته و تخریب ضایعات با دستگاههای لیزر CO2 و کیو سوئیچ اصلیترین روش درمانی میباشد. همچنین در مواردی که پوست بیمار روشن باشد از سرما درمانی ، پلینگ شیمایی و سوزاندن با کوتر می توان استفاده نمود. کرایوتراپی، رادیوسرجری و لیزر اصلی ترین روش‌ های درمانی موثر در لنتیگو هستند.

یکی از روش‌ های درمانی موثر برای افراد مبتلا به ضایعات لنتیگو، استفاده از روش کرایوتراپی است که باعث تخریب ضایعه شده و پس از بهبودی اکثرا این لکه‌ های پوستی برطرف می‌ شوند. البته این مساله ممکن است چند ماه طول بکشد. در واقع سرمادرمانی یا کرایوتراپی را می‌ توان به عنوان اصلی‌ ترین روش درمان انتخاب کرد که معمولا سرپایی و در زمان کوتاه انجام می‌ شود.

بنابرابن آنچه از این بحث نتیجه گیری می شود این است که حفاظت در برابر آفتاب می تواند در پیشگیری از ایجاد لنتیگو آفتابی و لنتیگوهای پیش ساز بدخیمی، جلوگیری کند و در صورتی که هر گونه ضایعه مشکوک مثلا با تغییرات رنگی متعدد داشتیم می توانیم با کمک یک پزشک متخصص از نوع ضایعه مطلع شویم و در صورت نیاز اقدامات درمانی را اعمال نماییم.

جوش و جای جوش از مشکلات شایع پوستی هستند که با وجود ناخوش آیند بودن، درمانهای بسیاری برای رفع آنها وجود دارد. شما برای درمان جوش و جای جوش در سنندج می‌توانید با مراجعه به مراکز مجهز و تخصصی پوست از روشهای درمانی مناسب پوستتان بهره مند شوید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465