منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبتهای پوستی / انواع روشهای پیلینگ و لایه برداری پوست

انواع روشهای پیلینگ و لایه برداری پوست

احتمالا تا به حال چیز‌هایی درباره پیلینگ یا لایه‌برداری پوست شنید‌ه‌اید شاید هم تا به حال از محصولات بدون نسخه لایه‌بردار یا اسكراب استفاده كرده ‌باشید ‌اما شاید ندانید كه پیلینگ و لایه‌برداری روشهای مختلف تخصصی با مكانیسم‌های متفاوت دارد كه هركدام از این روشها را پزشک با توجه به وضعیت پوست شما پیشنهاد می‌كند. در ادامه این بحث به معرفی و تاثیرات برخی از روشهای لایه برداری و پیلینگ پوست خواهیم پرداخت و شما را با این روشهای آشنا خواهیم ساخت.

آنچه در این مطلب میخوانید

لایه برداری پوست چیست؟

پیلینگ Peeling یا لایه برداری پوست به عملی گفته می‌شود که طی آن، با حذف یک لایه از پوست، سلولهای مرده، جوشها، برخی از آسکارها، تیرگی های پوست و آلودگی های سطحی، از بین می‌روند و در نتیجه این عمل پوست ظاهری شفاف، شاداب و با طراوت می‌یابد. لایه برداری پوست با ابزار و مواد مختلفی قابل انجام است که در ادامه به مواردی از آن اشاره می‌شود.

روش های لایه برداری پوست

سه روش اصلی برای لایه برداری پوست وجود دارد که ابتدا به معرفی آنها می‌پردازیم. این روشها عبارتند از:

  1. لایه برداری مکانیکی
  2. لایه برداری شیمیایی
  3. لایه برداری با لیزر

درمان بسیاری از عوارض پوستی مانند جوش و جای جوش ، عدم شفافیت پوست برخی لک های پوستی، چین و چروک های ریز و ... صرفا به وسیله لایه برداری یا پیلینگ پوست می‌تواند امکان پذیر باشد. لایه برداری پوست در سنندج توسط دکتر حسن زاده با کسب ایده آل ترین نتایج قابل انجام است. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌باشید؛ لطفا با شماره 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

1. لایه برداری مکانیکی

در لایه برداری مکانیکی از مواد زبری استفاده می‌شود که در برخورد با پوست مانند سمباته عمل می‌کنند و قادراند یک لایه از پوست را جدا نمایند. لایه برداری مکانیکی هم انواع گوناگونی دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:

میکرودرم ابریژن یک تکنیک لایه بردای غیر جراحی است. در این روش خارجی ترین لایه پوست که حاوی سلول های مرده است، به صورت مکانیکی از سطح پوست جدا شده و سپس به کمک مکنده برداشته می‌شوند. حاصل این کار پوستی صاف و نرم خواهد بود. اگر میکرودرم ابریژن اصولی و درست انجام شود، پوست شما ظاهری جوان، شاداب و شفاف به خود می گیرد. مکانیسم تاثیر میکرودرم ابریژن بدین شرح است؛ که با آسیب به لایه سطحی پوست، بدن به طور طبیعی این اتفاق را به عنوان آسیب تحلیل می‌کند. بنابراین به تکاپو می افتد وسلول هایی تازه و سالم را جایگزین سلول های از دست رفته پوست می‌نماید.

استفاده از کرم ها و صابون های اسکراب حاوی دانه های زبر و خشن، به عنوان ساینده و لایه بردار برای جداسازی سلول های مرده از سطح پوست بسیار رایج است. کاربرد این محصولات برای درمان جوش های سرسیاه، کاهش چربی پوست و لطافت، طراوت و شادابی پوست است. حتی کیسه کشیدن در حمام هم به نوعی لایه برداری پوست محسوب می‌شود که البته صحیح بودن یا نبودن آن جای بحث دارد.

پاکسازی و لایه برداری پوست

2. لایه برداری شیمیایی

یکی از انواع پیلینگ پوست،لایه برداری شیمیایی است. در این روش از محلول های شیمیایی برای جدا نمودن سلولهای مرده پوست استفاده می‌شود. پوستی که پس از برداشتن سلولهای مرده با لایه بردارهای شیمیایی ایجاد می‌شود؛ نرم تر، شفاف تر و جوان تر خواهد بود. لایه برداری شیمیایی پوست با عمق کم، بافت پوست را تقویت می‌کند و چین و چروک های صورت را کاهش می‌دهد. نتایج لایه برداری شیمیایی پوست ابتدا خیلی واضح نیست اما با تکرار جلسات درمانی، بارزتر خواهد شد.

روش انجام لایه برداری شیمیایی به این گونه است که، یک محلول شیمیایی لایه بردار مناسب روی پوست شما مالیده می‌شود. پس از طی زمانی مشخص، این ماده از روی پوست برداشته می‌شود و پوست تمیز می‌گردد. و از این زمان به بعد فرآیند لایه برداری پوست طی روزهای اول تا دو هفته پس از جلسه درمان ادامه می‌یابد. این پروسه بخشی از پوست را به روشی کاملاً کنترل شده تخریب میکند تا پوست جدید بتواند به جای آن رشد کند. لایه برداری شیمیایی پوست می‌تواند به تنهایی یا همراه با سایر روشهای جوانسازی پوست انجام شود.

3. لایه برداری پوست با لیزر

لیزر ابزاری قدرتمند است که کاربردهای فراوانی در پزشکی دارد. از این وسیله می‌توان به جهت لایه برداری پوست نیز بهره برد و نتایج بسیار چشمگیری به دست آورد. لایه برداری پوست با استفاده از لیزر امروزه به یکی از روش های پر طرفدار تبدیل شده است که علاوه بر لایه برداری سطحی از پوست به منظور پاکسازی و جوانسازی پوست و برطرف کردن چین و چروک ، برای رفع جای زخم، جوش، آکنه ، بخیه و مواردی از این دست نیز به کار برده می شود و بر اساس نوع عمق و شدت عارضه از انواع مختلف آن و در دفعات و شدت های مختلف استفاده می شود.

به طور کلی دو نوع لایه برداری با لیزر وجود دارد. یکی لیزرهای لایه بردار CO2 است که قسمتی از پوست که قرار است لایه برداری شود را به طور کلی بر می دارد. نوع دوم آن، لیزر تکه تکه ای یا فراکشنال است که همانطور که مشخص است، کل پوست از همان ابتدا درگیر نمی باشد، بلکه در هر جلسه بخشی از محل مورد نظر تحت لیزر قرار می گیرد و به این ترتیب ترمیم پوست هم سریعتر خواهد بود و البته نسبت به روش اول کم خطر تر می باشد.

اما به صورت کلی اگر شدت لیزر به کار رفته در هر دو مورد متناسب با نوع پوست و عارضه نباشد، نه تنها اثر بخشی ندارد، بلکه عواقب جبران ناپذیری را نیز به همراه دارد. به همین علت، توجه به این نکته را ضورری می‌دانیم که برای لایه برداری و کلیه اقدامات درمانی پوست با لیزر، حتما به متخصص پوست مراجعه نمایید.

آدرس اینستاگرم دکتر حسن زاده

بهترین زمان برای لایه برداری پوست چه موقع است؟

پس از پیلینگ، یکی از مواردی که بسیار حائز اهمیت است؛ مراقبت از پوست در برابر تابش مستقیم نور خورشید است. بعد از لایه برداری در صورت عدم رعایت این نکته، نه تنها نتایج مطلوب ایجاد نمی‌شود بلکه حتی ممکن است صدمات غیر قابل جبران نیز به پوست وارد شود. به همین علت در روزهای کوتاه و کم آفتاب سال مانند زمستان و پاییز، مراقبت از پوست پس از پیلینگ آسان تر است؛ و شاید بتوان گفت؛ لایه برداری در این اوقات مناسب تر است. البته همانطور که بارها گفته شده؛ در روزهای ابری هم نیاز به مراقبت از پوست وجود دارد. همچنین روزهای برفی که حتی نیاز به مراقبت از پوست افزایش هم می‌یابد.

همشهریان عزیر! اکیداً توصیه می‌کنیم؛ برای انجام بهترین اقدامات جوانسازی ، به متخصص پوست مو و زیبایی در سنندج مراجعه نمایید و از انجام این امور توسط افراد غیر پزشک ، در مراکز غیر مجاز خودداری کنید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

فریما [ 1402-08-04 ]
سلام آقای دکتر شما پیلینگ کربن هم انجام میدید من پوست چرب دارم و جنس پوستم هم منافذ باز داره و هم آکنه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465