صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / علل عقربک ناخن و راههای درمان آن

علل عقربک ناخن و راههای درمان آن

عقربک ناخن بیماری های ناخن مراقبت از ناخن دکتر جمال الدین حسن زاده بهترین متخصص پوست، مو و زیبایی سنندج، کردستان ایران آنچه در این مطلب میخوانید

پارو نیشیا چیست؟

به التهاب نسج اطراف ناخن عقربک یا پارونیشیا گفته می شود. این التهاب به صورت قرمزی، تورم ،خارش و درد تظاهر می یابد.عقربک در افرادی که به دلایل مختلف دچار آسیب پوست اطراف ناخن می شوند، بیشتر دیده می شود. بخصوص افرادیکه به دلایل شغلی با آب سر و کار دارند مانند خانم های خانه دار، آشپزها و افرادی که در رستوران ها کار می کنند.

افرادیکه عادت دارند ناخن یا پوست اطراف آنرا با دست یا دندان بکنند بیشتر دچار این بیماری می شوند. اقدامات آرایشی ناخن مانند مانیکور، لاک، استفاده از استون، کاشت ناخن نیز خانم ها را مستعد بروز این عارضه می کند. پارونیشیا در بعضی از بیماری ها مانند دیابت و بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس شایع تر دیده می شود. علت ایجاد التهاب در پارونیشیا عفونت میکروبی، یا قارچی است. این بیماری دو نوع حاد و مزمن دارد.

پارونیشیای حاد

این حالت به صورت تورم و درد ناگهانی همراه با تجمع و ترشح چرک تظاهر می کند. در پارو نیشیای حاد معمولا صفحه ناخن دچار تغییر نمی شود. علت پارونیشیای حاد غالبا عفونت میکروبی است.

پارونیشیای حاد عقربک ناخن مراقبت از ناخن بیماری های ناخن دکتر جمال الدین حسن زاده بهترین متخصص پوست، مو و زیبایی سنندج، کردستان و ایران

پارونیشیای مزمن

این حالت سیر ناگهانی ندارد. بلکه نسج اطراف ناخن به شکل تدریجی ملتهب می شود. درد علامت غالب نیست و بیشتر بیمار سوزش و خارش دارد. اکثرا با تغییرات صفحه ناخن مانند شیارها و ناهمواری های صفحه ناخن نیز همراه است. رطوبت و تماس با مواد شیمیایی و شوینده نقش مهمی در بروز پارونیشیای مزمن دارد. در اکثر موارد قارچ های مخمری و گاها عفونت های میکروبی عامل ایجاد کننده یا تشدید کننده آن هستند.

پارونیشیای مزمن عقربک ناخن مراقبت از ناخن بیماریهای ناخن دکتر جمال الدین حسن زاده بهترین متخصص پوست، مو و زیبایی سنندج، کردستان ایران

پیشگیری و درمان پارو نیشیا

بهترین راه جلوگیری از بروز پارو نیشیا خشک نگه داشتن دست ها و جلوگیری از خیس بودن مداوم پوست دست هاست. جلوگیری از تماس با مواد شیمیایی و شوینده، استفاده از دستکش های مناسب و نیز استفاده از کرم های مرطوب کننده نیز اهمیت دارند. استفاده از روش های نامناسب آرایش ناخن باید محدود شود و از آسیب رساندن به پوست اطراف ناخن خودداری شود. در موارد پارونیشیای حاد غالبا نیاز به درمان آنتی بیوتیکی و گاهاً درناژ چرک است. و در موارد مزمن از داروهای ضد قارچ و استروید استفاده می شود.

آدرس صفحه اینستاگرام دکتر حسن زاده

نوشته شده توسط: دکتر حسن زاده متخصص پوست

یکی از عوارض ناشی از افزایش سن کاهش حجم پوست و افتادگی ناشی از آن است. اگر مایل به جبران حجم از دست رفته پوست خود هستید؛ و می‌خواهید بهترین و کم عارضه ترین روش را انجام دهید؛ با تزریق چربی در کلینیک های تخصصی پوست سنندج، می‌توانید فرم و حجم مناسبی را در نقاط مختلف صورت و بدن خود ایجاد نمایید.

ارش نظري [ 1395-09-26 ]
سلام، امكان داره تماس دست با دهان يا لب تبخال دار باعث عقربك بشه؟اگه ميشه درمانش چيه؟