صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / خشکی لب ها چه دلیلی دارد و درمان آن چیست؟

خشکی لب ها چه دلیلی دارد و درمان آن چیست؟

خشکی لبها از شکایت شایع و از دلایل نسبتا شایع مراجعه به پزشکان است. این حالت به صورت احساس ناخوشایند خشکی در لبها، پوستهریزی لبها، ترک برداشتن آنها، ایجاد التهاب و خارش و سوزش در آنها خود را نشان میدهد.این حالت بیشتر در افرادی دیده میشود که دارای پوست خشک هستند. افراد با زمینه اگزمای سرشتی (درماتیت آتوپیک) به صورت خیلی شایع دچار خشکی و ترک لبها میشوند. حساسیت به لوازم آرایشی در ابتدا به صورت خشکی و سپس ایجاد التهاب در لبها خود را نشان میدهد.

Bildergebnis für CHEILITIS

عادتهای غلط مثلاً زبان زدن مکرر به لبها نیز باعث ایجاد یا تشدید خشکی لبها میشود. مصرف بعضی از داروها (مانند ایزوترتینونین) در تقریباً صددرصد مصرف کنندگان ایجاد خشکی و التهاب میکند.بعضی از خمیردندانها نیز ممکن است باعث ایجاد حساسیت یا تشدید خشکی لب بشوند. در موارد کمی خشکی و التهاب لب ممکن است نشانهای از بعضی از بیماریها باشد و یا در تشخیص افتراقی بیماریهای دیگر لب قرار گیرد و نیاز به بررسیهای بالینی و آزمایشگاهی داشته باشد.

باید توجه داشت التهاب لبها از لحاظ عامل ایجاد کننده با التهاب گوشه لبها متفاوت است و درمان آنها نیز تا حدودزیادی متفاوت است.خشکی و التهاب لب ها معمولاً در لب تحتانی بیشتر است و در فصول سرد بخصوص زمستان و در مناطق با آب و هوای خشک نیز تشدید مییابد.

درمان بیماری های پوستی در سنندج توسط دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، قابل انجام است. اگر با مشکلات و بیماری های پوستی مواجه هستید؛ می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی های لازم، با شماره تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

توصیه های لازم برای افراد مبتلا به خشکی لب:

1-اساس درمان استفاده از مرطوب کننده ها و چرب کننده های لب است و به این منظور میتوان ازپمادهای ساده مانند وازلین پماده آ- د و یا پماد زینک اکساید استفاده کرد. برای افزایش اثربخشی بهتر است این محصولات روی لبهای مرطوب و خیس مالیده شوند.

2- بهتر است از محصولات آرایشی مانند رژلب استفاده نشود بخصوص در صورتیکه احتمال حساسیت به این محصولات مطرح باشد.
3- به هنگام غذا خوردن سعی شود که مواد غذایی بخصوص مواد غذایی محرک مانند فلفل و ادویه جات با لب تماس نداشته باشند و قاشق غذا بدون تماس با لب مستقیماً وارد حفره دهان شود.

4- در موارد شدید برای مسواک زدن از خمیر دندان استفاده نشود و بلافاصله بعد از مسواک زدن لبها مرطوب شود.
5- از لیسیدن و زبان زدن به لبها خودداری شود.
6- به هنگام قرار گرفتن در مقابل آفتاب از ضد آفتاب استفاده شود پماد زینک اکساید هم چرب کننده و هم ضدآفتاب میباشد.

7- کمتر از شوینده ها بخصوص صابونها برای شستشوی لب استفاده شود.
8- در موارد زیر به پزشک مراجعه شود.

آدرس صفحه اینستاگرام دکتر حسن زاده

الف) مواردیکه درمانهای فوق مؤثر نیست و خشکی شدید است و همراه با التهاب است.
ب) در مواردترک گوشة لبها
ج) در صورت احساس توده در لبها
د) در صورت بروز زخم و یا شقاقهای عمیق
هـ) در صورت بروز عفونت لبها
د) در شغلهایی که در معرض آفتاب قرار دارند بخصوص در افراد میانسال به بالا

همشهریان عزیر! اکیداً توصیه می‌کنیم؛ برای انجام بهترین اقدامات جوانسازی، به متخصص پوست مو و زیبایی در سنندج مراجعه نمایید و از انجام این امور توسط افراد غیر پزشک ، در مراکز غیر مجاز خودداری کنید.

مسعود [ 1400-11-13 ]
چه پمادی برای پسوریازیس لب خوب است