فرورفتگی ناخن در گوشت

یکی از بیماریهای شایع ناخن ، فرورفتگی ناخن در بافت اطراف ناخن است که به نام فرورفتگی ناخن در گوشت معروف است. این حالت اکثراً انگشت شست پارا درگیر می کند، اما ممکن است سایر انگشتان را نیز گرفتار کند.در این حالت ناخن در حین رشد به بافت کناری خود فرورفته باعث ایجاد درد، تحریک بافت و تورم و عفونت میشود.

علت فرورفتگی ناخن در گوشت

علل مختلفی در ایجاد این حالت دخیلند. اما شایعترین علت آن گرفتن ناخن به شکل غلط و پوشیدن کفشهای نامناسب و تنگ میباشد.هنگام گرفتن ناخن گوشه های ناخن نبایستی گرفته شود به عبارت دیگر ناخن به صورت مستقیم گرفته شود نه هلالی. درصورتیکه گوشه های ناخن از ته گرفته میشود به هنگام رشد در بافت نرم اطراف ناخن گیر میکند و این حالت را ایجاد می کند.

پوشیدن کفشهای تنگ نیز با ایجاد فشار کناری باعث فرورفتن ناخن در بافت اطراف میشود.کفش نامناسب از علل شایع فرورفتگی ناخن است سایر علل ایجادکننده این حالت عبارتند از بارداری (پس از زایمان این حالت شایع است) مصرف داروها (مانندایزوترتینوئین) ضربه به ناخن، عفونتهای قارچی، ناهنجاریهای استخوانی پا، اختلالات مادرزادی ناخن

آدرس اینستاگرام

پیشگیری از فرورفتگی ناخن در گوشت

برای پیشگیری از ابتلا به این حالت بایستی از کفشهای گشاد و راحت استفاده کرد و از پوشیدن کفشهای تنگ خودداری نمود. طرز اصلاح ناخن بایستی به نحوی باشد که گوشه های داخلی و خارجی ناخن بیرون از بافت اطراف باشد و گوشه های ناخن از ته گرفته نشود.

درمان فرورفتگی ناخن در گوشت

در موارد خفیف می توان با اقدامات زیر این حالت را درمان نمود.

در صورت عفونت بایستی آنتی بیوتیک مصرف شود. قرار دادن ناخن در آب گرم و در صورت امکان فشار دادن بافت اطراف ناخن به زیر ناخن جهت کمک به بیرون آمدن ناخن از بافت اطراف خشک نگه داشتن ناخن

در موارد شدید اکثراً نیاز به جراحی میباشد. متدهای مختلف جراحی برای این منظور وجود دارد که بستگی به شدت بیماری به کار می رود ولی در اکثر موارد جراحی به صورت برداشتن گوشه های ناخن و تخریب ریشه گوشه های ناخن انجام میگیرد. در این روش گوشه های ناخن دیگر رشد نخواهند کرد در نتیجه عرض ناخن کوچکتر خواهد شد.برداشتن کل ناخن بدون تخریب ماتریکس گوشهها معمولاً درمان قطعی نیست و با رشد مجدد ناخن این حالت مجدداً عود خواهد کرد.

نوشته شده توسط: دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو

تزریق بوتاکس یکی از متداول ترین اقدامات در کلینیکهای پوست و لیزر است. با این روش چین و چروکهای صورت رفع می‌شود؛ سردردهای میگرنی التیام می‌یابد و مشکل تعریق شدید نیز حل می‌گردد. توصیه می‌شود از تزریق بوتاکس نزد افراد غیر پزشک و در مراکز غیر مجاز خودداری نمایید.

پریسا احمدوند [ 1402-03-15 ]
سلام وقت بخیر من چند وقتی است که مشکل فرورفتن ناخن در انگشت شست پا را دارم. آیا آقای دکتر حسن زاده می توانند این عارضه را درمان کنند؟

نسیم [ 1395-08-06 ]
سلام. مادر من دچار همین مشکل شد . متخصص ناخنش رو جراحی کرد و گفت گوشه ها رو سوزونده با اینکه این عمل فوق العاده دردناک بود ولی بازم مشکل ایجاد شده و دقزقا مثه قبل درد داره. چ درمانی باید انجام بدیم

امير كريمي [ 1394-11-23 ]
خيلي متشكر از اطلاعات مفيد شما