منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبت از مو و ناخن / آیا میتوان رشد مو را افزایش داد؟

آیا میتوان رشد مو را افزایش داد؟

دو عامل مهم در زیبایی موها عبارتند از تراکم مو و طول مو

درخصوص تراکم مو یعنی پرپشتی و کم پشتی آن مطالب زیادی وجود دارد اما کمتر مطلبی را درخصوص طول مو میتوان یافت. چرا بعضی از افراد موهای بلند و برخی موهای کوتاه دارند؟ آیا با روشهای طبی و درمانی امکان افزایش طول مو وجود دارد؟ چرا موی بعضی از افراد اگر هیچگاه هم کوتاه نشوند ،از حدشانه بیشتر نمیشود ولی بعضی از افراد به راحتی میتوانند موهایشان را تا حد کمر یا حتی کف پا بلند کنند؟چرا ما مجبوریم هرچند وقت یکبار موهای ناحیه سر را کوتاه کنیم، اما موهای مژه و ابرو اگر هم هیچگاه کوتاه نشوند از چند سانتیمتر بلندتر نخواهند شد؟

برای درک این موضوع بایستی به فیزیولوژی رشد مو آگاهی داشته باشیم.رشد موها دارای چند فاز است، فاز آناژن (فاز رشد) ، فاز تلوژن (فاز استراحت) و فاز کاتاژن (فاز بینابینی) . در فاز آناژن فولیکول موها فعال هستند و بافت مو را تولید میکنند ، در این فاز است که موها رشد میکنند. پس از فاز آناژن و فاز بینابینی کاتاژن فعالیت فولیکول موها متوقف شده و وارد فاز استراحت یا تلوژن میشود و در این فاز است که مو میریزد و پس از آن مجدداً فولیکول مو وارد یک دوره دیگر میشود و یک موی دیگر شروع به تولید میکند پس در نهایت اگر حتی موها هم کوتاه نشوند موها خود به خود در پایان چرخه رشد خود خواهند ریخت.

آنچه باعث تفاوت طول موی سر در افراد مختلف و نیز طول موی نواحی مختلف بدن میشود مربوط به طول مدت آناژن است افراد و نواحی از بدن که طول فاز آناژن بلندمدتتری دارند فرصت بیشتری برای رشد و افزایش طول مو دارند.معمولا نژادهای شرقی به صورت ژنتیکی فاز آناژن طولانی تری دارند.طول مدت فاز آناژن ناحیه سر نسبت به سایر نواحی مانند ابرو و مژه بلند تر است . در ناحیه سر موها چند سال فرصت دارند تا رشد کرده و بلندتر شوند اما در ناحیه ابرو و مژه این زمان بیشتر از چند هفته یا ماه نیست .

صفحه اینستاگرام دکتر حسن زاده

به تناسب زیر توجه کنید:
طول مدت آناژن x سرعت رشد مو =طول مو

بعضی از عوامل مانند بیماریها، مصرف داروها، حالتهای هورمونی، سن ،تغذیه، جنس، نژاد و فصلها میتوانند متغییرهای سمت راست تناسب فوق (یعنی طول مدت آناژن و سرعت رشد مو) را تا حدودی تحت تاثیر قرار دهند. اما مهمترین عامل تعیین کننده مسئله ژنتیک و ارث است که نمیتوان آنرا تغییر داد.
این به این معنی است که نمیتوان از حدی طول موها را که به صورت ارثی تعیین میشود با روشهای دارویی و درمانی افزایش داد. با روشهای آرایشی مانند اکستنشن مو که روی ساقة موها انجام میشود تا حدی میتوان این کار را انجام داد.البته اکستنشن موها نیز باعث آسیب رساندن به ساقه مو و شکنندگی آن ودر نتیجه کاهش تراکم مو خواهد شد.

بنابراین استفاده از شامپوها ،محصولات تقویتی مو، تغذیه و ویتامینها (در صورتیکه کمبود آنها وجود نداشته باشد) نخواهند توانست طول مو را افزایش دهند. روشهای درمانی مانند استفاده از ماینوکسیدیل و فیناستراید و کاشت مو نیز بیشتر باعث افزایش تراکم موها میشوند و حد نهایی طول موی تعیین شده توسط ژنتیک را نمیتوانند افزایش دهند.

نوشته شده توسط: دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو

تزریق بوتاکس یکی از متداول ترین اقدامات در کلینیکهای پوست و لیزر است. با این روش چین و چروکهای صورت رفع می‌شود؛ سردردهای میگرنی التیام می‌یابد و مشکل تعریق شدید نیز حل می‌گردد. توصیه می‌شود از تزریق بوتاکس نزد افراد غیر پزشک و در مراکز غیر مجاز خودداری نمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

آروین فیضی [ 1392-01-21 ]
با تشکر از مطالب مفیدتون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465