منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبتهای پوستی / نحوه صحیح استفاده از کرم های ضد آفتاب

نحوه صحیح استفاده از کرم های ضد آفتاب

نورآفتاب، عامل اصلی در بروز بعضی مشکلات پوستی ار قبيل آفتاب سوختگی، چین و چروک ، پيري پوست، لکه های پوستی ،حساسيت نسبت به نور و بدخيمي هاي پوستي است .برای محافظت در برابر نور آفتاب روشهایی وجود دارد که عبارتند از:پوشیدن لباسهای پوشیده ،استفاده از کلاههای لبه دار ،استفاده از عینکهای ضد آفتاب و استفاده از کرمهای ضد آفتاب.

آنچه در این مطلب میخوانید

نحوه صحیح استفاده از کرم های ضد آفتاب

حدود نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در برابر آفتاب باید کرم ضد آفتاب را روی پوست مالید.کرمهای ضد آفتاب باید هر 2یا4ساعت یک بار تجدید شوند.لوسیونهای ضد آفتاب باید هر دو ساعت و کرمها هر 3تا 4 ساعت تجدید شوند.هنگام تجدید ضد آفتاب نیازی به شستشوی ضد آفتاب قبلی نیست.برای ایجاد حداکثر محافظت بایستی برای ناحیه صورت حداقل به اندازه یک بند انگشت از کرم را روی پوست صورت مالید.در صورتیکه از کرمهای آرایشی استفاده میشود ضد آفتاب بایستی زیر این کرمها مصرف شوند.

ضد آفتاب مناسب

ضد آفتاب مناسب بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند نوع پوست،شغل،وجود بیماریهای پوستی،سن ،تعریق، و شرایط محیطی ،و مهمتر از همه سلیقه شخصی متفاوت میباشد.توجه به بعضی نکات در انتخاب ضد آفتاب مناسب کمک کننده است.افراد با پوست چرب باید ضدآفتاب های فاقد چربی استفاده کنند.

افرادیکه پوست جوش دار دارند نیز بایستی از ضد آفتابهای بدون چربی ترجیحا اشکال لوسیون و ژل استفاده نمایند.افراد دارای پوست خشک باید ضد آفتابهای حاوی مرطوب کننده استفاده کنند ودر صورت نیاز از یک مرطوب کننده صورت زیر ضدآفتاب استفاده نمایند. ضدآفتابهای مقاوم در برابر تعریق برای افرادیکه زیاد تعریق میکنند مناسبترند.به هنگام شنا بایستی از ضد آفتابهای مقاوم در برابر شستشو استفاده نمود.بهتر است از ضد آفتاب هایی استفاده شود که هم در برابر اشعه ماورا بنفش نوع A وهم اشعه ماورابنفشB پوست را محافظت نمایند.

کودکان و ضد آفتاب

بیش از ۵۰درصد نور آفتابی که در طول زندگی با پوست برخورد میکند پیش از ۱۸تا ۲۰سالگی به پوست تابیده شده است. بنابراین برای داشتن پوستی شفاف در بزرگسالی بایستی پوست کودکان را نیز در برابر آفتاب محافظت نمود. برای کودکان زیر 9ماه میتوان از لباسهای مناسب کلاه لبه دار و کرم زینک اکساید به عنوان کرم ضد آفتاب استفاده کرد. کودکان بزرگتر بایستی از ضد آفتابهای محصوص کودکان محافظت شوند. این ضد آفتابها معمولا از انواع فیزیکی و بدون مواد آرایشی هستند.

ضد آفتاب مردانه و زنانه

ضد آفتابها ارتباطی با جنسیت ندارند.اما با توجه به سلیقه معمول آقایان شرکتها ، محصولات بدون رنگ و بدون بو را به عنوان ضد آفتابهای مخصوص آقایان عرضه میکنند.و در صورتیکه خانمها نیز تمایل به استفاده از این محصولات داشته باشند هیچ ایرادی ندارد.

SPF چیست و کدام SPF مناسب تر است؟

SPFمعیاری است برای میزان محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش نوع B.متاسفانه معیار مورد توافقی برای میزان محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش نوعA وجود ندارد. با استفاده از ضد آفتاب باSPF=30میتوان محافظت کافی را در برابر اشعه ماورا بنفش ایجاد کرد. میزان محافظت یک ضد آفتاب با SPF=60دو برابر میزان محافظت ضد آفتاب باSPF=30نیست بلکه 1-2درصد بیشتر از آن است. پس اگر بخواهیم میزان محافظت ضد آفتاب را بالا ببریم نیازی به بالا بردن SPFنیست. بلکه باید تعداد دفعات زدن ضد آفتاب و میزان استفاده از کرم را مطابق مطالبی که عنوان شد استفاده نمود.

استفاده از ضد آفتاب در برابر نور کامپیوتر و لامپ های مهتابی

نور ساطع شده از لامپهای مهتابی، مونیتور کامپیوتر و تلویزیون اکثرا از نوع نور مرئی است که برای پوست مضر نیست و میزان اشعه ماورای بنفش آن بسیار نا چیز است. بنابراین نیازی به مصرف کرمهای ضد آفتاب در شب و در برابر این نورها نیست.اما بهتر است در طی روز حتی در محیطهای سربسته نیز از ضد آفتاب استفاده نمود.

آدرس اینستاگرام

قیمت و مارک ضد آفتاب ها

واقعیت آنست قیمت ضد آفتابها بسیار متفاوت است .اما با تاکید میتوان گفت بالا بودن قیمت یک ضد آفتاب اصلا به معنای بهتر بودن آن و یا محافظت بیشتر در برابر اشعه ماورای بنفش نیست.همانگونه که ذکر شد میزان محافظت در برابر آفتاب راSPF،تعداد دفعات و میزان استفاده از کرم تعیین میکنند نه قیمت آن.حتی قیمت بالا ممکن است به دلیل محدودیتها مالی باعث مصرف کمتر ضد آفتاب توسط مصرف کننده شود و در نتیجه به طور غیر مستقیم باعث کاهش اثرات مطلوب ضد آفتاب شود.

بنا براین نیازی نیست همیشه بدنبال ضد آفتاب گران بود تا اثر آن بیشتر شود . بلکه توجه به فاکتورهای ذکر شده فوق در انتخاب ضد آفتابهای مناسب بسیار مهمتر هستند. استفاده از یک ضد آفتاب ارزان قیمت و استاندارد و دارای مجوز به میزان کافی و تعداد دفعات مناسب خیلی بهتر از استفاده از یک ضد آفتاب گران قیمت باSPFبالا ولی یک یار در روز است.نقش ضد آفتاب در پوست را میتوان به نقش زدن مسواک و خمیر دندان در پیشگیری از پوسیدگی دندان تشبیه نمود.

همچنانکه در مورد زدن مسواک نوع خمیر دندان از درجه چندم اهمیت برخوردار است ، از لحاظ اثر بحشی ومیزان محافظت در برابر آفتاب ،مارکهای مختلف تفاوت چندانی با هم ندارند.بر اساس سلایق شخصی بعضی از افراد ممکن است از بعضی از مارکها رازی تر باشند. به هنگام خرید ضد آفتاب باید از اصل بودن آن اطمینان حاصل نمود .توجه به هولو گرام،مجوز وزارت بهداشت و بررسی برچسب اصالت کالا بسیار اهمیت دارد.

به طور خلاصه استفاده از ضد آفتاب برای همه افراد ،مردان،زنان و کودکان در هر سنی و هر شغلی لازم است.

نوشته شده توسط: دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو

جای جوش یا اسکار آکنه از آزار دهنده ترین مشکلات پوستی است که در نوجوانی و جوانی که افراد توجه بیشتری به ظاهر خود دارند؛ بیش از هر زمان دیگری بروز می‌نماید. خوشبختانه روشهای بسیار خوبی برای درمان جای جوش وجود دارد که برخی از آنها لیزری و برخی دیگر غیر لیزی می‌باشند. در سنندج نیز این امکان برای شما فراهم است که با مراجعه به مراکز تخصصی پوست، بتوانید از بهترین درمانهای جای جوش بهره مند شوید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

سولماز [ 1402-04-07 ]
ممنون. مطالب مفیدی بود.

زهرا [ 1393-12-21 ]
باسلام ممنون از راهنمایی کامل و دلسوزانتون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465