آدرس مطب و برنامه کاری
سنندج-حیابان آبیدر(چهارراه صفری)-مجتمع ژینا تلفن:3246361-0871 پذیرش مراجعین:هر روز بعداز ظهرها به غیر از پنجشنبه ها
کاشت مو
لیزر کیو سویچ
درمان لکه های پوستی

فرورفتگی ناخن در گوشت

یکی از بیماری‌های شایع ناخن، فرورفتگی ناخن در بافت اطراف ناخن است که به نام فرورفتگی ناخن در گوشت معروف است. این حالت اکثراً انگشت شست پارا درگیر می کند، اما ممکن است سایر انگشتان را نیز گرفتار کند.در این حالت ناخن در حین رشد به بافت کناری خود فرورفته باعث ایجاد درد، تحریک بافت و تورم و عفونت  می‌شود.

علل مختلفی در ایجاد این حالت دخیلند. اما شایع‌ترین علت آن گرفتن ناخن به شکل غلط و پوشیدن کفش‌های نامناسب و تنگ می‌باشد.هنگام گرفتن ناخن گوشه‌های ناخن نبایستی گرفته شود به عبارت دیگر ناخن به صورت مستقیم گرفته شود نه هلالی. درصورتیکه  گوشه‌های ناخن از ته گرفته می‌شود به هنگام رشد در بافت نرم اطراف ناخن گیر می‌کند و این حالت را ایجاد می کند.

پوشیدن کفش‌های تنگ نیز با ایجاد فشار کناری باعث فرورفتن ناخن در بافت اطراف می‌شود.کفش نامناسب از علل  شایع فرورفتگی ناخن است سایر علل ایجادکننده این حالت عبارتند از بارداری (پس از زایمان این حالت شایع است) مصرف داروها (مانندایزوترتینوئین) ضربه به ناخن، عفونت‌های قارچی، ناهنجاری‌های استخوانی پا، اختلالات مادرزادی ناخن

پیشگیری:
برای پیشگیری از ابتلا به این حالت بایستی از کفش‌های گشاد و راحت استفاده کرد و از پوشیدن کفشهای تنگ خودداری نمود. طرز اصلاح ناخن بایستی به نحوی باشد که گوشه‌های داخلی و خارجی ناخن بیرون از بافت اطراف باشد و گوشه‌های ناخن از ته گرفته نشود.

در تصویر سمت چپ شیوه صحیح و سمت راست شیوه غلط کوتاه کردن ناخن نشان داده شده است
درمان:
در موارد خفیف می توان با اقدامات زیر این حالت را درمان نمود.

• در صورت عفونت بایستی آنتی بیوتیک مصرف شود.
  • قرار دادن ناخن در آب گرم و در صورت امکان فشار دادن بافت اطراف ناخن به زیر ناخن جهت کمک به بیرون آمدن ناخن از بافت اطراف
  • خشک نگه داشتن ناخن

در موارد شدید اکثراً نیاز به جراحی می‌باشد. متد‌های مختلف جراحی برای این منظور وجود دارد که بستگی به شدت بیماری به کار می رود ولی در اکثر موارد جراحی به صورت برداشتن گوشه‌های ناخن و تخریب ریشه گوشه‌های ناخن انجام می‌گیرد. در این روش گوشه های ناخن دیگر رشد نخواهند کرد در نتیجه عرض ناخن کوچکتر خواهد شد.برداشتن کل ناخن بدون تخریب ماتریکس گوشه‌ها معمولاً درمان قطعی نیست و با رشد مجدد ناخن این حالت مجدداً عود خواهد کرد.

نوشته شده توسط:  دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو