منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / علائم حساسیت به لاتکس و راه های پیشگیری و درمان آن

علائم حساسیت به لاتکس و راه های پیشگیری و درمان آن

پوست برخی از افراد با دست کردن دستکش های لاتکس یا لمس و استفاده از سایر لوازم بهداشتی که با لاتکس تولید شده است مانند کاندوم، قرمز و ملتهب شده و علائم مختلف دیگری از خود نشان می دهد. پروتئین موجود در لاستیک نازک و الاستیک موجود در دستکش، کاندوم حاوی مقدار زیادی از این پروتئین می باشد که می تواند باعث واکنش آلرژیک در برخی افراد شود این واکنش می تواند از یک عطسه ساده تا شوک آنافیلاکتیک متغیر باشد که یک مشکل بسیار جدی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در ادامه بیشتر به بررسی علائم و راه های درمان حساسیت به لاتکس می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

لاتکس چیست؟

لاتکس یک لاستیک طبیعی می باشد که از مایع تولید شده توسط درختان لاستیک به دست می آید. این مایع برای ساخت بسیاری از محصولات لاستیکی مانند دستکش، پستانک و شیشه شیر، پوشک و نوار بهداشتی و ... پردازش می شود. همچنین علاوه بر این، بسیاری از لوازم پزشکی و دندانپزشکی حاوی لاتکس می باشد.

کاربردهای لاتکس

همچنین بخوانید : علت و درمان حساسیت پوستی

علت حساسیت به لاتکس

به واکنش بدن نسبت به یک ماده خاص حساسیت یا آلرژی گفته می‌شود. افراد مبتلا به حساسیت لاتکس، در واقع به پروتئین موجود در این ماده حساسیت دارند و این پروتئین به عنوان آلرژن در نظر گرفته می‌شود. کسانی که به این ماده حساسیت دارند، در اثر تماس با لاتکس به هر شکلی، دچار واکنش آلرژیک می‌شوند. ممکن است این تماس از طریق پوست، غشاهای مخاطی مثل دهان، بینی، واژن یا رکتوم و تماس با خون (مثلا در حین عمل جراحی) باشد.
همچنین در برخی افراد ممکن است واکنش آلرژیک بلافاصله بعد از اولین تماس با لاتکس روی ندهد و با هر بار قرار گرفتن در معرض آن، واکنش‌ها تشدید شوند.

علائم حساسیت به لاتکس

علائم حساسیتی نسبت به لاتکس در اغلب موارد به شکل بروز دانه‌های ریز برجسته و قرمز رنگ (راش) در محل و نقطه ی تماس با لاتکس ظاهر شده که با عنوان درماتیت (التهاب پوستی) تماسی شناخته می‌شود. این علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

علائم حساسیت به لاتکس

برخی از افراد در هنگام تماس با لاتکس آلرژی شدید داشته که می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد. این واکنش “شوک آنافیلاکتیک” نامیده می شود و علائم آن به شرح زیر است:

تشخیص حساسیت به لاتکس

پزشک پس از معاینه، از شما سوالاتی در رابطه با علائم و قرار گرفتن در معرض لاتکس می پرسد. شما باید اطلاعاتی در مورد سایر آلرژی های خود از جمله واکنش به غذاها به پزشک بدهید واگر سابقه خانوادگی آلرژی دارید اطلاع دهید.
پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی حساسیت به لاتکس تجویز کند. همچنین از تست پوستی برای تشخیص حساسیت به لاتکس استفاده می شود.

درمان حساسیت به لاتکس

  1. در حال حاضر هیچگونه درمان قطعی برای از بین بردن حساسیت به لاتکس وجود ندارد. بنابراین همه پزشکان تلاش می کنند که با دادن داروهای مختلف بتوانند کمی از علائم و نشانه های این بیماری را کم کنند.
  2. در ادامه برخی از مهمترین روش های درمان حساسیت به لاتکس نام میبریم.
  3. برای کاهش علائم در بروز حساسیت‌های سطحی و موقتی تجویز قرص های آنتی هیستامین و آدرنالین بسیار موثر می باشد.
  4. تجویز داروهای کورتون دار برای سرکوب موقتی سیستم ایمنی بدن نیز رایج است.
  5. در صورت عفونی شدن زخم‌ها تجویز آنتی بیوتیک‌ها در مواقع پیشرفت بیماری نیز بسیار مفید می باشد.
  6. در صورت تشدید و بروز درد در ناحیه مورد تماس، استفاده از مسکن‌ها نیز توصیه می‌شود.
  7. تجویز پمادها و کرم هایی که التهابات را کاهش داده و از میزان خارش کم کند. این کرم‌ها معمولا حاوی مقادیر مشخصی کورتیکواستروئید هستند.
  8. در صورت بروز حساسیت شدید پزشک تزریق آمپول اپی نفرین (epinephrine ) را برای جلوگیری از آنافیلاکسی تجویز می‌کند.

پیشگیری از حساسیت به لاتکس

امروزه و با پیشرفت دنیای مدرن استفاده از لاتکس بسیار رایج بوده. در نتیجه، غیر ممکن است که بتوان به طور کامل از مواجهه با آن اجتناب کرد. با این وجود، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، میزان مواجهه با لاتکس را کاهش دهید. این راه‌ها عبارتند از:

درمان خانگی حساسیت به لاتکس

  1. سعی کنید از مصرف محصولاتی که در آنها از لاتکس استفاده شده خودداری کنید.
  2. در مورد حساسیت خود به همه اطرافیان، فروشندگان و پزشکان اطلاع دهید تا هنگام خدمات رسانی به شما از محصولات حاوی لاتکس استفاده نکنند.
  3. از برخورد پوست با آب داغ جلوگیری کنید.
  4. از تماس عطر، ادکلن، مواد آرایشی و بهداشتی عطری به محل دچار حساسیت خودداری نمایید.
  5. محیط خانه را مرطوب نگاه دارید. محیط خشک می تواند حساسیت را تشدید کند.
  6. تا زمان بهبودی کامل سعی کنید محل آسیب دیده را کمتر با مواد شوینده بشویید.
  7. کرم هایی را که پزشک تجویز کرده به صورت مداوم استفاده کنید یا از کرم چرب بدون عطر و مواد شیمیایی برای مرطوب کردن ناحیه استفاده نمایید.
  8. از مصرف مواد غذایی حساسیت زا مانند کیوی، موز، پاپایا، آووکادو، جوجه فرنگی، سیب هویج و سیب زمینی پرهیز کنید. البته می توانید حساسیت خود را به این مواد بسنجید و سپس از مصرف آن ماده غذایی خودداری نمایید.

حساسیت به لاتکس در چه افرادی بیشتر است؟

اینستاگرام دکتر حسن زاده

عوارض حساسیت به لاتکس

بیماری آنافیلاکسی

افراد حساس به پروتئین لاتکس ممکن است دچار این بیماری شوند که علائم آن افت شدید فشار خون و مشکلات اساسی در تنفس می باشد.

درماتیت آلرژیک تماسی

یکی از شایع ترین واکنش های سیستم ایمنی بدن در هنگام حساسیت به لاتکس است. که همان اگزما است. این واکنش ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس از تماس با لاتکس رخ می دهد.

رینیت آلرژیک یا تب یونجه

این واکنش در هنگام تنفس مواد لاتکس رخ می دهد و علائمی مشابه آسم دارد.

درماتیت تحریکی

این واکنش آلرژیک نیست، بلکه زمانی که مواد لاتکس به پوست آسیب دیده جذب شوند، رخ می دهد.

حساسیت به لاتکس توسط چه پزشکی درمان می شود؟

در صورت بروز علائم حساسیت بر روی ناحیه در تماس با لاتکس باید برای پیگیری و درمان آن به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465