منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / کرایوتراپی چه مواردی را درمان میکند؟

کرایوتراپی چه مواردی را درمان میکند؟

امروزه دانش پزشکی با بکار گیری تکنولوژی روش‌های جدید درمانی را ابداع کرده است که می‌تواند در درمان بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها مفید باشد. ازجمله این روش‌ها می‌توان به کرایوتراپی اشاره کرد. این روش درمانی با بکار گیری سرما باعث درمان فرد خواهد شد. هدف از کریوتراپی کاهش سوخت و ساز سلولی وانقباض عروق است. از موارد کاربرد کرایوتراپی رفع برخی ضایعات پوستی مانند انواع زگیل، کلوئید، رفع تغییر رنگ پوست و از بین بردن چربی‌های اضافه بدن می‌باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

مراحل فرایند انجام کرایوتراپی

در این روش، قسمتی از بدن بیمار که قرار است تحت درمان قرار بگیرد را در معرض کاهش دما قرار می‌دهند. به این صورت با توجه به اینکه بدن انسان نسبت به کاهش دما واکنش نشان می‌دهد پس از پایین آمدن سطح دما در ناحیه انتخاب‌شده سیستم عصبی واکنش نشان می‌دهد و فرایند درمان از این طریق ادامه پیدا می‌کند. به صورت کلی فرایند انجام کرایوتراپی در سه مرحله انجام می‌شود:

فاز اول فرایند کرایوتراپی فرایند آماده‌سازی و کاهش حرارت را به همراه دارد. بر همین اساس برای آماده کردن مقدمات کرایوتراپی از ماده‌ای به نام کرایو که یک نیتروژن مایع است استفاده می‌شود. این نیتروژن در ابتدا باید به نقطه حرارت 196 درجه سانتی‌گراد برسد و بر روی ضایعه سلولی قرار گیرد.

در بخش دوم برای تکمیل فرآیند درمانی ضایعات باید سریعاً توسط سرما ضعیف شده و از بین رود. سرد شدن ناگهانی ضایعه، موجب تخریب سلول‌ها می‌شود و به همین سبب این تخریب می‌تواند به سرعت سبب از بین رفتن ضایعات شود.

در نهایت ناحیه مورد درمان تحت التهاب و قرمزی قرار می‌گیرد که نتیجه طبیعی مرگ سلولی است. در این صورت بیمار باید به مراقبت‌های پس از کرایوتراپی توجه داشته باشد .

زگيل تناسلی یکی از شايعترين عفونتهای آميزشی است که متاسفانه در ایران نیز به سرعت در حال انتشار می‌باشد. رفع ضایعات زگیل تناسلی با کرایوتراپی در سنندج توسط دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست قابل انجام است. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

انواع کرایوتراپی

کرایوتراپی با نیتروژن مایع

نیتروژن مایع از جمله اصلی‌ترین مواد مورد نیاز در کرایوتراپی است. این مایع قادر است تا دمای 196c- را ایجاد کند. در کرایوتراپی با استفاده از نیتروژن به عمق ضایعه نفوذ می‌کند و بسته به نوع ضایعه چند ثانیه سرما را در جوش ، زگیل و … به کار خواهد برد تا موجب از بین رفتن این اختلال شود. استفاده از کرایو اسپری، کرایوپروب یا اپلیکاتور با نوک پنبه است. در بعضی موارد این کار، چند بار تکرار می‌شود تا زمانی که عمل انجماد و ذوب شدن کامل شود. این عمل با عنوان «انجماد-ذوب دوبل» شناخته شده است و معمولاً برای سرطان پوست و یا زگیل‌های ویروسی قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کرایوتراپی با برف دی اکسید کربن

در کرایوتراپی دی اکسید کربن از سیلندری حاوی دی اکسید کربن منجمد با دمای 78/5 درجه سانتی گراد استفاده میشود.

کرایوتراپی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نحوه انجام کرایوتراپی

در محیط‌های درمان پوستی، جایی که ناحیه‌ی تحت درمان معمولاً خارجی و نسبتاً کوچک است، نیتروژن مایع غالباً با پنبه یا تکه فوم استعمال می‌شود. هدف این است که بافت پوست سریع منجمد شود و سپس اجازه داده شود که به آرامی گرم شود که این کار سلول‌های پوستی را تخریب می‌کند. بسته به اندازه ناحیه‌ی تحت درمان، ممکن است نیاز باشد که این مایع بار دیگر استعمال شود. علاوه بر این، ممکن است پزشک شما با برداشتن مقداری از بافت با یک چاقوی مخصوص آن ناحیه را آماده کند، یا به شما یک داروی اسید سالیسیلیک بدهد تا برای چندین هفته قبل از این درمان، روی محل مورد استعمال کنید.

کاربردهای کرایوتراپی

صفحه اینستاگرام دکتر جمال الدین حسن زاده

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465