منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبتهای پوستی / کرم های پوستی و تاثیر آن بر پوست

کرم های پوستی و تاثیر آن بر پوست

معمولا پزشکان و متخصصین پوست در مورد کرمهای مناسب برای پوست مورد سوال واقع میشوند.دغدغه بسیاری از افراد بخصوص بانوان اینست که از کرمهای مناسب و موثر برای پوست استفاده کنند .در بازار وسیع و پرسود تجارت کرمهای پوستی حجم عظیمی از تبلیغات گسترده در مورد کرمها و نیز تنوع بیش از اندازه ای از این کرمها با نامهای مختلف ،مارکهای گران قیمت،بسته بندیهای شکیل،ادعاهای فریبنده وجود دارد.

تقاضای موجود برای مصرف این کرمها و عرضه متنوع محصولات در بسیاری از موارد باعث سردرگمی مصرف کنندگان میشود و آنهارا با این سوال مواجه میکند که کدامیک از این کرمها برای پوست مناسب تر و اثربخش تر میباشد.وبرای یافتن پاسخ متخصصین پوست را مورد سوال قرار میدهند.

در اینجا سعی بر آنست به طور ساده و خلاصه اصول کلی در مورد استفاده از این کرمها شرح داده شود.قبل از هرچیز بایستی توجه داشت قیمت فراورده های پوستی همیشه با کيفيت آن فراورده مرتبط نيست به این معنی که الزاما کرمهای با قیمت های بالاتر مرغوب تر و موثر تر نمیباشند .وگاها کرمهای با قیمت های پایینتر اثر مطلوبتری ایجاد میکنند.نکته بسیار مهم دیگر اینست که اصولا میزان اثر بخشی فراورده های موضعی در حیطه زیبایی بیشتر محافظتی و پیشگیری است نه درمانی و تغییر پوست.

به عبارت دیگر اثر بخشی کرمها در حیطه زیبایی بسیار محدود موقت و قابل چشم پوشی است .و به همین علت است که اکثر مصرف کنندگان به هدفشان در استفاده از کرمها نمیرسند .در اینجا به بعضی ازانواع کرمهای پوستی و اثر بخشی انان اشاره میگردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

محصولات آرایشی

این کرمها و محصولات جنبه پوششی وآرایشی دارند .اثر درمانی و پیشگیری معمولا ندارند. پزشکان در تجویز این نوع کرمها نقشی ندارند .اکثرا در فروشگاههای لوازم آرایشی و بهداشتی عرضه میشوند.استفاده از آنها بر اساس سلیقه و فرهنگ مصرف کنندگان متفاوت است.با توجه به وجود انواع تقلبی آنها در بازار بایستی از اصالت آنها مطمئن بود و به وجود برچسب هولوگرام و شماره ثبت وزارت بهداشت بر روی آن دقت کرد و آنها را از مراکز توزیع مجاز تهیه نمود.

کرم های ضد آفتاب

در واقع در بین محصولات پوستی آنچه که بیش از همه درمورد استفاده از آن برای عموم توافق وجود دارد کرمها ی ضد آفتاب است .این کرمها مانع اثرات دراز مدت نور آفتاب برروی پوست میشوند بنابراین میتوانند باعث پیشگیری از پیری پوست،ایجاد چین و چروک و لک و سرطانهای پوستی شوند .پزشکان بر اساس نوع پوست بیمار معمولا انواعی از این کرمها را برای بیماران تجویز میکنند.

نقش ضد آفتاب در پوست را میتوان به نقش زدن مسواک و خمیر دندان در پیشگیری از پوسیدگی دندان تشبیه نمود.همچنانکه در مورد زدن مسواک نوع خمیر دندان از درجه چندم اهمیت قرار دارد ،در مورد ضد آفتاب نیز آنچه مهم است استفاده از ضد آفتاب به میزان کافی میباشد و از لحاظ اثر بحشی ومیزان محافظت در برابر آفتاب ،ضد آفتابها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند .به عنوان مثال بر خلاف تصور رایج ضد آفتاب با spf=90 سه برابر ضد آفتاب باspf=30 محافظت ایجاد نمیکند و این تفاوت در حد 3-2 درصد میاشد .بنا بر این از لحاظ پزشکی و علمی الزاما مارک خاصی از ضد آفتابها اثر بخشی و محافظت بیشتری از سایر انواع نحواهند داشت.

نکته دیگر اینست هرچند ضد آفتابهایی مخصوص دور چشم در بازار وجود دارد ،اما میتوان از ضد آفتابهای معمولی نیز برای این ناحیه استفاده نمود به شرط اینکه کرم وارد مخاط چشم نگردد.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

کرم های مرطوب کننده

این کرمها برای برطرف کردن خشکی پوست کاربرد دارند .واز آنجائیکه خشکی پوست میتواند باعث مشکلاتی مانند احساس ناخوشایند ،خارش ،سوزش و اگزماهای پوستی شودبنابراین استفاده از این کرمها بخصوص در افراد داری مشکل خشکی پوست توصیه میشود.بهتر است این کرما موقعی مصرف شوند که پوست با آب مرطوب شده باشد.

انواع کرمهای مرطوب کننده و چرب کنندهدر بازار وجود دارد.یکی از موثرترین آنها وازلین است .برخلاف تصور عمومی وازلین باعث تیرگی پوست نمیشود وتنها ایراد آن چرب بودن و براق بودن آن است که ممکن است این حالت برای بعضی افراد بخصوص در ناحیه صورت مطوب نباشد

کرم های ضد لک

جنبه دارویی دارند و بهتر است با توجه به نوع لک و نوع پوست توسط پزشک تجویز شوند.

کرم های لایه بردار

این کرمها معمولا حاوی ترکیباتی با غلظت های مشخصی از اسیدهای میوه یا ترکیبات ویتامین آ هستند که در دراز مدت میتوانند اثرات محدودی را در کاهش چینهای ریز یا لکه های پوستی داشته باشند .این کرمها تاثیری بر روی چینهای عمیق یا چینهای ناشی از حرکت (مانند چین خنده یا خط اخم)ندارند .بهتر است این کرمها نیز توسط پزشکان تجویز شوند

کرم های دور چشم

در فرآوری این کرمها معمولا از ترکیت مرطوب کننده ،لایه بردار و گاها ضد آفتاب استفاده میشود.تصوری که در سطح جامعه تبلیغ میشود اینست که استفاده ازکرمهای دور چشم میتواند باعث از بین بردن چینهای دور چشم شود و یا توصیه به استفاده از این کرمها از سن خاصی میشود .اما واقعیت اینست در مورد میزان اثر بخشی این کرمها اطلاعات کم است .

با توجه به اثرات مرطوب کنندگی این کرمها، میتوانند اثرات موقتی در ظاهر پوست این ناحیه ایجاد کنند و به خصوص افراد با پوست خشک میتوانند از اثرات مرطوب کنندگی آنها راضی باشند.اما از آنجاییکه مکانیسم اصلی ایجاد چین و چروک دور چشم انقباض عضلات و حرکات این ناحیه است و اصولا کرمها تاثیری روی عظلات ندارند بنابراین ،کرمهای دور چشم تاثیری روی چینهای عمیق این ناحیه ندارند.همچنین هیچ تاثیری بر روی پف چشم و یا تیرگی دور چشم نیز ندارند.

کرم های ضد چروک

همانگونه که اشاره شد ،به لحاظ علمی کرمهای لایه بردار میتوانند در دراز مدت چینهای ظریف را به میزان محدودی کاهش دهند.اکثر کرمهای ضد چروک حاوی کرمهای لایه بردار و یا آنتی اکسیدان هستند .این کرمها در درمان چینهای عمیق موثر نیستند و برای درمان این چینها بایستی از سایر روشهای درمانی غیر از کرمها استفاده نمود.

کرم های تقویتی و مغذی

از لحاظ علمی تعریفی برای کرمهای تقویتی یا مغذی پوست وجود ندارد.تغذیه و مواد لازم برای پوست مانند سایر ارگانها بایستی به صورت خوراکی تامین شود نه موضعی

کرم های روز و شب

معمولا شرکتها از کرمهای حاوی ضد آفتاب و مرطوب کننده به عنوان کرم روز و از مواد لایه بردار و مرطوب کننده برای کرمهای شب استفاده میکنند. اما این نامها بیشتر باعث سردر گمی مصرف کنندگان میشوند .

کرم های پرکننده

در حال حاضر هیچ نوع کرمی وجود نداد که خاصیت پر کنندگی پوست را داشته باشد .چربی زیر پوستی وکلاژن پوست که با افزایش سن کاهش میابد به صورت موضعی از سد پوست عبور نمیکنند و در صورت نیاز به پر شدن پوست مواد پرکننده بایستی به صورت تزریقی وارد پوست شوند بنا براین این کرمها تنها جنبه تبلیغاتی دارند

کرم های لیفتینگ و سفت کننده

به لحاظ علمی کرمها تاثیری بر روی لیفتینگ و شلی پوست ندارند و به این مظور بایستی از سایر روشهای درمانی استفاده نمود.بنا براین توصیه میشود پول خود را با استفاده از این کرمها هدر ندهید.

کرم های ضد ترک پوست

ترکهایی که در پوست در دوران بارداری خانمها و یا پس از افزایش وزن ایجاد میشوند در اثر کشیدگی پوست بوجود میآیند.روشهای مختلفی از جمله لیزر برای درمان این ترکها به کار برده شده که متاسفانه اکثرا ناامید کننده است. اثبات نشده است که کرمها نقشی در درمان یا حتی پیشگیری از این ترکها داشته باشند

کرم های دروغین

سود سرشار ناشی از تجارت کرمها باعث شده است که افراد سود جو با ترفند های مختلف در صدد کسب حداکثر بهره برداری مادی از این تجارت برآیند .در این میان استفاده از کانالهای ماهواره ای و اخیرا کانالهای تلویزیونی صدا و سیما از روشهای معمول و متاسفانه موثر در حصول هدف آنان است.
این سود جویان با ادعاهایی غیر واقعی و فریبنده وبا استفاده ازشگردهای تصویری سعی در نشان دادن اثرات اعجاز آمیز این کرمها دارند.قبلا این تبلیغات محدود به شبکه های ماهواره ای بود که نظارتی بر آنها وجود ندارد اما متاسفانه اخیرا این روند به کانالهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز تسری یافته است واز آنجائیکه تصور عموم بر اینست که نظارت بر برنامه های صدا و سیما وجود دارد ،اعتماد نسبی لااقل به برنامه های علمی و پزشکی صدا و سیما و نیز تبلیغات آن وجود دارد و این اعتماد موجب میشود اثرات منفی تبلیغات کاذب صدا و سیما بسیار بیشتر از سایر رسانه ها باشد. در اینجا به عنوان نکته آخر وبا قاطعیت میتوان گفت کرمهای تحت عنوان کرم بو تولیز،کرمهای دکتر مظاهری ،رژودرم ،کرم 5040وکرم حلزون فاقد هر گونه اثرات درمانی مورد ادعای صاحبان آنها هستد.

نوشته شده توسط: دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو

جوش و جای جوش از مشکلات شایع پوستی هستند که با وجود ناخوش آیند بودن، درمانهای بسیاری برای رفع آنها وجود دارد. شما برای درمان جوش و جای جوش در سنندج می‌توانید با مراجعه به مراکز مجهز و تخصصی پوست از روشهای درمانی مناسب پوستتات بهره مند شوید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

حسین دشتی مطلق [ 1395-10-06 ]
کرم موضعی برای سفید کننده ی صورت

مینا رضایی [ 1394-04-10 ]
شلام متشکرم از اطلاعاتی که گذاشتین اما شما بیشتر در این مطالب به روشهای دیگری اشاره کردین که خیلی از این روشها مضر هستن کرم های داریم که روی عضلات برای درمان چروک های عمقی تاثیر دارند

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465