منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب خواندنی / معرفی انواع لیزر پوست

معرفی انواع لیزر پوست

کلمه ليزر (laser) مخفف Light Amplification by Stimulation Emission of Radiation به معني تقويت نور با نشر تابش تحريک شده است. نور ليزر در حقيقت نور همگراي تکرنگ میباشد که به علت همين خاصيت همگرايي، توان بسيار بالايي دارد. ليزرها بر اساس طول موج خود تقسيم بندي ميشوند و هر طول موجي هدف خاصي را مورد اصابت قرار ميدهد يا به عبارت ديگر هرکدام از مواد درون بافت، طول موج خاصي را جذب ميکنند. اين اهداف اصلي موجود در بافت عبارتند از: آب، ملانين و هموگلوبين. ليزرهاي موي زائد، ملانين موجود در فوليکولهاي مو را هدف قرار ميدهند؛ ليزرهاي تخريبي، آب داخل سلولها را و ليزرهاي عروقي، هموگلوبين (ماده داخل گلبولهاي سرخ) را ليزرهاي تخريبي تاتو نيز بر اساس طول موج هرکدام جذب رنگ خاصي ميشوند و از همين اصل کلي در درمان ضايعات مختلف بدن و پوست استفاده ميشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

در کلینیک دکتر جمال حسن زاده ، همواره تلاش می‌شود با بهره گیری از به روزترین لیزها و مهارت بالای کادر درمانی، بهترین خدمات به مراجعین محترم در سنندج ارائه گردد. برای مشاوره و دریافت نوبت با شماره‌ درج شده در همین صفحه تماس حاصل فرمایید.

چگونگی کارکرد لیزر

همانطور كه در اثر تابش نورخورشيد اشياء بهتدريج گرم ميشوند، تابش ليزر نيز باعث گرم شدن، داغي و نهايتا تخريب هدفهاي حساس بافتي خواهد شد. از آنجا كه ليزر تك طول موج است، فقط باعث داغ شدن وتخريب ساختمانهاي خاصي ميشود و افزايش حرارت در ساختمانهاي مجاور كه حساس نيستند، زياد قابل توجه نيست، بنابراين با انتخاب ليزر مناسب و با دانستن ويژگي هاي بافتي ميتوان ضايعه مورد نظر را تخريب و در عين حال كمترين صدمه ممكن را به ساختمانهاي مجاور آن وارد كرد. مثلا ليزري كه طول موج حدود 585 نانومتر است (Pulse dye laser) بيشتر روي ساختمانهاي عروقي اثر ميكند و براي درمان عروق واريسي پوست، ضايعات همانژيومي، و لكها و خالهاي عروقي به كار ميرود.

کاربردهای لیزر در پوست و زیبایی

درمان و كاهش موهاي زائد بدن ، ضايعات و خالهاي عروقي، انواع ضايعات رنگي و رنگدانهاي پوست كه شامل خالهاي رنگي پوست و خالكوبي ها ميشود، كاهش چين و چروك، بستن منافذ باز پوست ، فرورفتگيها و جاي زخمهاي ناشي از بعضي بيماريهاي پوستي مانند آكنه ، درمان بعضي از انواع بيماريهاي پوستي از قبيل زگيل، جاي زخمهاي برجسته و خارشدار، تركهاي پوستي ناشي از بارداري و چاقي (استريا) و ترميم زخم. گاهي نيز از ليزر مانند تيغ جراحي براي برش بافت، استفاده ميكنند. با اين روش خونريزي كمتري ايجاد ميشود.

چگونگی اثر لیزر بر موی زاید

با توجه به رنگ و نوع پوست و رنگ و ضخامت موهاي زائد و محل آن، ميتوان از 3 نوع ليزرND: YAG اندييگ، Diode، ديود Alexandrite و يک نوع نور تشديدشده به نام IPL براي اين كار استفاده کرد. هدف اين ليزرها ملانين (رنگدانه مو) است و روي موهاي تيره بيشترين تاثير را دارند. آنها بدون آنکه به سطح پوست آسيبي وارد شود، وارد پوست و جذب فوليکولهاي مو ميشوند و همزمان صدها فوليکول مو را تخريب ميکنند.

فاصله جلسه هاي درماني بين3 تا 8 هفته و تعداد جلسهها بين 6 تا 8 بار متغير است. اين زمان به محل درمان و ضخامت پوست و مو بستگي دارد. قبل از شروع درمان بيمار بايد از کندن موها به هر روشي به جز تراشيدن با تيغ به مدت 3 هفته خودداري کند. هزينه انجام ليزر براي مصارف مختلف با توجه به نوع کار، نوع دستگاه و مرکزي كه ليزر در آن انجام ميشود، متغير است. براي رفع موي زائد هم قيمت به طور متوسط و برحسب وسعت ناحيه تعيين ميشود

آدرس صفحه اینستاگرام دکتر حسن زاده

کاربرد های ليزرهای تخريبی

ليزرهاي erbium و 2co از انواع ليزر تخريبي هستند که ميتوانند بافتهاي اضافه و ناخواسته را در پوست فرد از بين ببرند. اين ليزرها به وسيله آب موجود در بافت جذب ميشوند و چون حدود 70 درصد پوست را آب تشکيل ميدهد، اين نوع ليزرها ميتوانند پوست را تا هرعمقي (با توجه به مقدار انرژي داده شده) تخريب كنند.

از اين نوع ليزرها در جوانسازي پوست از طريق از بين بردن لايه هاي سطحي پوست و ترميم مجدد آن، از بين بردن کلوييد يا همان گوشت اضافه ايجاد شده به علت جراحيها يا جوش ها و سوختگي ها، از بين بردن خالهاي سطحي، از بين بردن جوشگاه هاي پس از بهبود بيماري آکنه و از بين بردن هرگونه ضايعه برجسته پوستي (مانند زگيلها) استفاده ميشود. البته كاربرد اصلي اين نوع ليزر نوسازي پوست است؛ چون پس از تخريب لايههاي سطحي پوست، اين لايه ها بازسازي ميشود. اين عمل بيشتر در صورت انجام ميگيرد و باعث ميشود پوست صورت شفافتر، جوانتر و شادابتر شود.

لیزرهای موثر بر روی خالکوبی و ضایعات تیره:از ليزر کیوسوییچ (Q-Switched ND: Yag) اين ليزرها براي از بين بردن ضايعات پوستي پررنگ نظير خالهاي مادرزادي، خالکوبي هاي مختلف به خصوص با رنگهاي مشکي و آبي به كار ميروند. البته کار با آنها به جلسه هاي متعدد نياز دارد و معمولا قبل از شروع جلسه هاي درماني، يک جلسه تست نياز است که طي آن مقدار انرژي مورد نياز بهدست آيد.

ليزر دستگاه های خانگی

ليزر کم توان يا low level lase نوعي ليزر است که اخيرا از آن در دستگاهاي لاغري موضعي استفاده ميشود.

لیزرهای عروقی:ليزر مخصوصي براي از بين بردن ضايعات عروقي(PDL) داريم. از اين ليزر در درمان ضايعاتي همچون خالهاي عروقي و مادرزادي، گشادي دائمي مويرگها، وريدهاي گشاد شده و ضايعات عروقي عنکبوتي استفاده ميشود.

جوش و جای جوش از مشکلات شایع پوستی هستند که با وجود ناخوش آیند بودن، درمانهای بسیاری برای رفع آنها وجود دارد. شما برای درمان جوش و جای جوش در سنندج می‌توانید با مراجعه به مراکز مجهز و تخصصی پوست از روشهای درمانی مناسب پوستتان بهره مند شوید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

شهین مشرفی [ 1402-04-11 ]
سلام جناب دکتر خستە نباشیدمن برای لیزر موهای زاێد اومدم مطب شما سه جلسه تا حالا اومدم اشکال نداره من ماهی یه بار میام نتیجه میگیرم اخه شنیدم میگن باید چهل روز بگذره مشکلی نیست من همون ماهی یه بار بیام یا چهل روز طول بکشه ممنون میشم جواب بدین خسته هم نباشید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465